lördag 12 december 2009

TOLFTE DECEMBER

Se! Här har någon med fara för den egna säkerheten klängt längs berget vid Katarinavägen. Det var en kraftfull uppvisning av beslutsamhet innan höststormarna slet ned korset. Stan är full av kors. Bakom den röda husfasaden på bilden ligger Katarina kyrka. Längre bort skymtar Riddarholmskyrkan. Sen åt öster finns utanför bilden Tyska kyrkan, Storkyrkan och Jakobs kyrka. Alla dessa kyrkors klockor ringer varje dag precis som bönbeutroparna eller koranläsarna ropar i andra länder.

Vad har vi fått av detta? Vi har fått abortmotstånd, motstånd mot sociala reformer, kvinnoförtryck, vetenskapsförakt, historieförfalskning, censur, barnmisshandel, hat mot oliktänkande, krig, slaveri, antisemistism, terrorism, incest, stöld och kulturskövling.

Det är just det som är det motsägelsefulla. Mina religiösa vänner, ja, jag har flera, de är vänliga, klarsynta och intelligenta. Min ständiga följeslagare genom livet har varit denna fråga - hur kan hatet växa upp ur de renhjärtades och godas önskan? Ofta har jag försökt lyssna till vinden i vinden för att få svar. Det enda jag sett är vågorna som vandrat över Stora Havet. Bara vågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Free counter and web stats Bild och text © Anders Norborg