måndag 7 december 2009

SJUNDE DECEMBER

Det skulle bli spökvernissage i den döde författaren August Strindbergs hem på Drottninggatan. Dock bara ett andra klassens sällskap var där, ty de fina i staden höll sig till av Akademin utsedda själar vilka skrev om nobla tankar som frihet och, tja, frihet i största allmänhet. Chateauvin serverades icke, endast lådvin i plastglas. Till detta tandpetare med druva och ostbit lämplig för normalstor gnagare.

"Strindberg och arbetarrörelsen" var utställningens tema. En före detta statsminister för arbetarpartiet invigningstalade. Efterträdaren kunde inte komma ty han satt framför eldstaden i herrgården iförd den slags mossgröna väst som köps på internet från en engelsk firma vilken önskar föra traditionen vidare från den viktorianska lantadeln. Persedeln var passande då svenska herrgårdsägare liksom de viktorianska lantjunkrarna erhåller generösa skattelättnader. En sån person skulle naturligtvis inte ha kunnat invigningstala för en författare vilken en gång mottog hyllningar från en folkmassa bärande röda fanor.

Strindberg ville vara europé, sa den hederlige tidigare statsministern. Detta för att skyla över sitt katastrofala beslut att länka Sverige till den europeiska eliten i Brüssel. Något sånt kunde han emellertid säga då han var svensk. "Ödmjuk, servil till synes; fåfäng och skrytsam i grund och botten." Så hade författaren karaktäriserat sina landsmän. En av dessa fanns att okulärbesiktiga, inte i en glasburk fylld med formalin, utan livs levande. Han använde nu lossryckta citat från en berömdhet för att lysa upp det egna tänkandets mörker. Därefter klippte han bandet. Utställningen öppnades. Från garderoben hördes spökena ropa. Vi tro icke Strindberg skulle varit frände med eu-extremisterna? ropade de och rasslade energiskt med knotorna.

5 kommentarer:

  1. Svarta fanor, minsann! Synd att du ägnar din eminenta stilistiska förmåga och humor till att stå på murkna skansar och bekämpa den nya tidens ideal ;-) Men det tar jag gärna för nöjet att läsa dina texter och lyssna till den fina musiken.

    Vi ses vid Filippi!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack f trevlig kommentar.
    Jo vi har nog olika åsikter. Men jag är nog lika säker i min uppfattning om eu-projektet som jag var säker när det gällde marknadsliberalernas lysande framtidsförutsägelser. Eu-projektet vill ju till och med slänga in nyliberalistiskt skryt i konstitutionen. Som enda konstitution i världen, antar jag? Jag tror inte ens Sovjet hade såna skrivningar. Rätta mig om jag har fel, Bengt. Den föreslagna konstitutionen gör mig och miljontals andra européer till författaningsfiender då vi betvivlar marknadsekonomin. Eller gäller förslaget inte längre? Aha, folkomröstningar. Ok, fast det kommer i repris om ett år eller så i förändrad form. Aha. Nya folkomröstningar tills det går genom. Jaha, som tidigare alltså

    Fö anser jag att ett nobelspris i teologi bör instiftas. Till Alfred Nobels minne som det heter. Jag menar gick det med ekonomipriset så. De båda disciplinerna har ju mer som förenar dem än skiljer dem åt. Tycks det.
    mvh
    An

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att ni har observerat att vi i år ( för en gångs skull) har eminenta vinnare av Priset i ekonomi till Alfred Nobels minne. Elinor Ostrom som jag läst och gillar skriver framförallt om hur man ska förvalta gemensamma resurser i s.k allmänningar. Hennes uppfattning är att varken stat eller marknad måste vara den som tar hand om det utan brukarna ( ex. av en begränsad fiskresurs) kan ofta vara de bästa på att ta hand om. Giver vissa förutsättningar så klart, fungerar inte alltid som vi vet.. men det gör ju inte alternativet heller. God helg önskar Ingela

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för en fantastisk kväll! Jag hade frustande roligt åt Strindbergstexten
    och njöt av såväl Palestrina som Beethoven. Faktum är att jag fastnade på
    YouTube och lyssnade även på satserna 2 och 3 och sen blev det lite
    Rachmaninoff och sen...DEN länken kommer jag att återvända till. Vilken
    kväll...TACK!
    Hälsningar
    Gunnel

    SvaraRadera
  5. Ja, när jag skrev det där om nobelpriset i ekonomi så menade jag naturligtvis de numera rent tungomålstalande nyliberalerna, inte allvarligt syftande nationalekonomer. Inte heller allvarligt syftande teologer, typ exegeter eller så.
    An

    SvaraRadera

 
Free counter and web stats Bild och text © Anders Norborg